3D en uitleg

Anaglyph 3D met rood - cyaan bril.
Omdat onze ogen niet precies op dezelfde plek zitten (gemiddeld zit er en afstand van ongeveer 6,5 cm van pupil tot pupil) ziet elk oog het beeld waar we naar kijken, vanuit een iets andere hoek. Onze hersenen voegen de twee beelden samen tot één 3D-afbeelding met diepte. Hierdoor is direct duidelijk welke voorwerpen dichtbij zijn en welke ver weg. Wanneer u naar een foto kijkt ziet u geen diepte. Dit komt omdat een normale foto maar uit één afbeelding bestaat. Dit is het gevolg van het feit dat een fotocamera ook maar één lens heeft. Om toch dieptewerking in afbeeldingen te creëren, zijn er verschillende methoden bedacht, waarvan de zogenoemde anaglyph-afbeelding er één is.

Om een Anaglyph te bekijken hebt u een speciaal 3D-brilletje nodig dat u kunt herkennen aan een rood en een blauw glas, of een rood en een groen glas. U moet met het linkeroog door het rode glas kijken en met uw rechteroog door het blauwe, of groene glas. Het linkeroog ziet alleen de blauwe afbeelding, omdat het rode glas de rode kleur wegfiltert. Het rechteroog ziet alleen de rode afbeelding omdat de blauwe afbeelding wordt weggefilterd door het blauwe glas. Hierdoor denken onze hersenen dat het beeld dat zichtbaar is door de bril, echt 3D is.

Polarisatie 3D met gepolariseerde bril.
Door deze methode worden het linker en rechter beeld afzonderlijk met een projector geprojecteerd op een zilverscherm. Voor elke projector staat een polarisatie filter onder een bepaalde hoek.

Je krijgt dan een dubbel beeld op het scherm te zien, dat alleen in 3D te bekijken is na het opzetten van een polarisatie bril. Deze hebben grijsachtige filters.

Veranderlijke beeld opeenvolging met LCD shutter bril.
Hierbij wordt het linker en rechter beeld zeer snel afgewisseld op het televisiescherm.
Om er voor te zorgen dat je linkeroog en rechteroog het juiste beeld ontvangen is daarvoor een bril gemaakt die in hetzelfde ritme als de TV afwisselend het linker en dan het rechter oog afdekt door zwart te worden.

Om deze bril te laten samenwerken met de DVD speler en de TV is er een klein kastje wat aan de DVD speler wordt aangesloten dat d.m.v. een kabel aan de bril of draadloos de bril aanstuurt.

Autostereoscopisch weergave zonder bril.
Autostereoscopie is een methode van weergave van 3D beelden, die gezien kunnen worden zonder bril. Deze methode geeft een diepte gevoel voor de kijker, terwijl het beeld is geproduceerd op een plat apparaat. Verscheidene technieken bestaan voor autostereoscopisch 3D weergave. De meest gebruikt techniek is die van "lenticulaire" lenzen of parallax barriere. Als de kijker zijn/haar hoofd in bepaalde posities zet, zal hij of zij een verschillend beeld hebben in elk oog. Dit geeft een stereobeeld. Andere weergaven gebruiken oogopsporingsystemen zodat automatisch de twee weergegeven beelden voor de kijker zijn/haar ogen worden bijgesteld als hij of zij zijn/haar hoofd beweegt.

Autostereoscopische weergave geeft een 3D gevoel zonder een speciale bril. De technologie bestaat al vele jaren en werd gebruikt om stereoscopisch zicht te krijgen tijdens (wetenschappelijk) onderzoek sinds de jaren 80.

Autostereoscopische weergave houdt het brein voor de gek, zodat een 2D medium een 3D afbeelding kan weergeven door het geven van stereo parallax zicht voor de gebruiker.
Deze stereoscopische weergaven hebben een antal zaken niet wat normaal gebruikt wordt om een 3D beeld te maken:

Bewegingsparallax
Het oneindige aantal beelden dat gezien kan worden als de gezichtspositie wordt veranderd rond het object. Een autostereoscopische weergave heeft een enkele 3D zicht dat berekend wordt door de software.

Convergentie
De natuurlijke manier dat ogen convergeren op een object. Op een autostereoscopische monitor de ogen convergeren voor of achter een virtueel object.

Accomoderen
Het focussen van elk oog op het object. Dit is op een verschillende afstand bij een autostereoscopische weergave, daar de weergave en het virtuele object op verschillende afstand van de gebruiker is.